Uenighed med værksteder kan undgås
Product Information
Uenighed mellem værksteder og kunder kan nemt undgås
Bilværksteder har gennem længere tid været blandt de brancher som forbrugerne har mindst tillid til. Ofte skyldes det uigennemsigtighed, manglende forståelse og dårlig kommunikation mellem parterne.
Dels bør forbrugeren være opmærksom på disse ting og tage deres forholdsregler. Og dels må mekanikeren hjælpe forbrugeren på vej, blandt andet ved at kommunikere på en måde så folk der ikke har forstand på biler, forstår hvad der bliver lavet og ikke mindst hvad det koster.
Lad os kigge helt konkret på hvad de to parter kan gøre hver i sær og i fællesskab for at opnå bedre forståelse og undgå uenighed.
Til forbrugeren: Sørg altid for skriftlig aftaler
En af de helt typiske steder at komme på kant med værkstedet, er når der ikke ligger en klar aftale om hvad arbejdet omfatter.
Afleverer du eksempelvis bilen til mekanikeren og beder ham klargøre den til bilsyn, så ved du reelt set ikke hvad omfanget af arbejdet. Måske du havde forestillet dig at der blot blev skiftet pærer og lamper, der blev monteret nye viskerblade på vinduesviskerne og bremser og bremseklodser lige blev tjekket.
Men når du afleverer din bil, så ved mekanikeren jo faktisk heller ikke hvad han måtte opdage i hans fejlsøgning og klargøring. Og har du ikke lavet en egentlig aftale, har du så ikke givet ham carte blanche til at udbedre de fejl han opdager?
Ikke helt men næsten. Du kan i hvert fald gøre dig selv en kæmpe tjeneste og blive sparet for overraskelser ved at sørge for der ligger en skriftlig aftale som siger, at mekanikeren ikke må igangsætte reparationer uden han har fået en accept fra dig.
På forbrug.dk kan du finde mere information om hvordan du laver dig en sikker aftale. Find linket i bunden af denne artikel.
Til mekanikeren: Tal altid klart
En af de største problemer i kommunikation mellem fagfolk og forbrugere er når fagfolk gør sig uforståelige. De bruger typisk fagsprog som de tager forgivet at forbrugeren forstår – hvilket de meget sjældent gør.
Det er ikke nemt at fjerne fagsprog, men det er vigtigt for at få forbrugeren til at forstå hvad aftalen indebærer. Uddyb gerne fagsproget ved at sammenligne med noget som du ved at forbrugeren kender fra sin dagligdag. Det er det man kalder at tale i metaforer.
Inden for undervisning og formidling er der en læremetode der hedder forklar-vis-øv. Den går ud på at formidleren først forklarer en eller anden mere eller mindre kompleks ting. Herefter så viser han hvordan det er man gør og til slut så øver formidleren det med eleven eller kursisten.
I et leverandør-kundeforhold kan vi omdanne denne metode til forklar-vis-forklar.
- Tag kunden med hen til bilen. Start med at forklare hvad du vil lave, uden du viser noget.
- Vis så hvor på bilen det er du vil udføre arbejdet. Hvis det kræver noget bliver fjernet, det kunne eksempelvis være at motoren skal ud, så vis også det.
- Luk så motorhjelmen eller hvad du har åbnet for, og forklar de vigtigste pointer en gang til.
Metoden her gør at selv komplekse ting sidder bedre fast og du vil blive overrasket over så oplyste dine kunder vil føle sig. Udbyttet for dig her er at dine kunder vil føle at din service er ekstraordinær god, og de vil anbefale dig til alle dem de kender.
Kilder:
http://jyllands-posten.dk/motor/ECE4190206/forbrugere-dumper-mekanikerne/
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/biler/autoreparationer/aftale?tc=9D2E28F7642F436CBAAF046C91027F57